به همت کانون خوشنویسی و امور فرهنگی پردیس بنت الهدی صدرسنندج برگزار شد؛
کارگاه فن بیان وهنر سخنوری
کارگاه "فن بیان و هنر سخنوری" با مدرسی کویستان کشاورزی رتبه دو کشوری در رشته سخنوری، با همت کانون خوشنویسی و امور فرهنگی پردیس بنت الهدی صدرسنندج برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان؛ کارگاه "فن بیان و هنر سخنوری" با مدرسی کویستان کشاورزی رتبه دو کشوری در رشته سخنوری، با همت کانون خوشنویسی و امور فرهنگی پردیس بنت الهدی صدرسنندج و شرکت 67 نفر از دانشجومعلمان برگزار شد.
کویستان کشاورزی در ابتدای کارگاه بیان داشت؛ بخش عمده ای از ارتباطات روزمره ما از طریق سخن گفتن اتفاق می افتد و برای پیشرفت در هر زمینه ای نیاز داریم که در آن زمینه آموزش دیده و دانش کسب کنیم. ما برای پیشرفت در شغل، در روابط اجتماعی، در روابط عاطفی، در رابطه با همسر و فرزندان، در ارتباط با دوستان و عزیزان خود نیاز داریم که بتوانیم به خوبی با آن ها ارتباط برقرار کنیم.
وی ادامه داد؛ بخش قابل ملاحظه ای از ارتباط، از طریق سخن گفتن اتفاق می افتد و به نوعی تا ما سخنی نگفته باشیم، نمی توانیم منظور و احساسات خود را به خوبی بیان نماییم. از آنجا که بنیان جامعه را ارتباط گفتاری و شفاهی تشکیل می دهد، مهارت صحبت کردن و گوش کردن بیشترین بخش برقراری ارتباط انسان ها را به خود اختصاص می دهد.
رتبه دو کشوری در رشته سخنوری اشاره داشت؛ براساس آمار 74 درصد انسان ها از مهارت صحبت کردن و گوش کردن برای برقراری ارتباط استفاده می کنند، براین اساس می توان به نقش ارتباط گفتاری در جوامع بشری پی برد.
ایشان ادامه داد؛ سخنوری نوعی ارتباطی شفاهی است، ارتباطات شفاهی خود گونه ای از ارتباطات انسانی هستند که در آن گوینده، کلام را به شنونده منتقل می کند و هدف در آن انتقال پیام است، ارتباطات شفاهی و گفتاری، خود به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتنداز: ارتباط گفتاری دو جانبه، ارتباط گفتاری در یک جمع کوچک، سخنرانی عمومی و ارتباطات گفتاری در رسانه های جمعی که در واقع ارتباط شفاهی یک سویه محسوب می شود.
کشاورزی گفت؛ سخن گفتن، آسان ترین و رایج ترین وسیله ارتباطی ما انسان ها با یکدیگر است. ما معلمان نیز از این وسیله علاوه از روابط اجتماعی، برای تفهیم مطالب درسی نیز استفاده می کنیم، و بدین سان بیش از دیگران از آن بهره می بریم، و گریزی از آن نیست. به رغم پیشرفت روز افزون تکنولوژی آموزشی، هنوز هیچ وسیله ای ما را از سخن گفتن بی نیاز نکرده است.
ایشان خاطر نشان کرد؛ به تجربه دریافته ایم که کسانی که از این هنر فاخر درست استفاده می کنند، ارتباطی موفق با اعضای جامعه دارند. آنان افرادی محبوب و دوست داشتنی هستند. به راحتی در دل مردم نفوذ می کنند، و به آسانی دیگران را با خود همراه و همدل می نمایند.
رتبه دو کشوری در رشته سخنوری گفت؛ نقش نیکو سخن گفتن در روابط اجتماعی، آن مایه ارجمندی است؛ که پیامبر اکرم (ص) آن را یکی از سی حقوق متقابل مسلمانان قرار داده، و همه را مکلّف به انجام آن کرده است. بنابراین مسلمانان مؤظفند با برادر دینی خود خوب سخن بگویند؛ و گرنه حق برادری را بجا نیاورده اند.
ایشان اشاره داشت؛ پیامبر اسلام برای تبیین این تکلیف از دو واژه پُرمغز بهره جسته و فرموده است : « … و یُطِیبُ کَلامَهُ » این حدیث شریف در برخی منابع با تشدید نوشته شده است : « … و یُطِیّبُ کَلامَهُ » .
کشاورزی در ادامه گفت؛ لغت شناسان « کَلَمه طَیِّبه » را سخنی می دانند که نا پسند نباشد. زشتی ظاهری و باطنی نداشته باشد. مطلوب و دلنشین باشد؛ آثاری از دل آزاری و وهن و تمسخر در آن نباشد. بدین سان سخن طیّب دو جنبه خواهد داشت: یکی خوب سخن گفتن و دیگری سخن ِخوب گفتن. پس بهتر است در سخن گفتن با دیگران، بخصوص در هنگام تدریس، از فنون فصاحت و بلاغت استفاده کنیم، متین و دلربا و درست سخن بگوییم. سخنِ خوب نیز سخنی حکیمانه، عالمانه، منطقی و پاینده است.
رتبه دو کشوری در رشته سخنوری گفت؛ همه کنش های معلمان آموزنده است، لکن بزرگ ترین سرمایه معلم بعد از علمش، بنان و بیان اوست. اکثر قریب به اتفاق معلمان بزرگ تاریخ بشریّت در عصر خود سرآمد سخنوران بوده اند.
کویستان کشاورزی تصریح کرد؛ در تعالیم عمومی قرآن کریم به رعایت ادب در معاشرت با مردم و نیکو سخن گفتن تأکید شده است: "قولوا لِلنّاس حُسنا" این وظیفه عمومی هیچ شرطی ندارد. انسان بودن طرف مقابل کافی است، خواه دوست باشد، خواه دشمن، خواه مسلمان باشد، یا غیر مسلمان در اسلام رعایت ادب از حقوق انسانی است.
وی در پایان بیان داشت؛ معلمین باید علاوه از رعایت ادب و اخلاق نیکو، با بکارگیری بهترین واژه ها و مناسب ترین جملات، درس را شیرین و فهم آن را آسان کنند، تا از اتلاف وقت دانش آموزان جلوگیری شود.